Eixos Verds
El model d'Eixos Verds
El model que Castelldefels es proposa desenvolupar en els propers anys per estructurar el territori es basa en sis eixos transversals que connecten mar i muntanya seguint el traçat d’antics torrents.
Aquesta estructura d’eixos va sorgir arrel d’un treball realitzat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, lliurat a l’Ajuntament l’any 2018. Els eixos del centre ja estan força consolidats a nivell de planificació, com son l’Avinguda del Canal Olímpic, l’eix del centre que arriba al mar per l’Avinguda Pineda i l’eix del Passeig del Bosc que travessa els barris de Montmar i Can Bou fins a la costa. Prop d’aquests eixos s’hi ubiquen grans espais verds com el Parc de la muntanyeta, el parc del Castell, i s’hi concentren els principals equipaments del municipi.
D'altra banda, en direcció longitudinal, el municipi disposa d’un gran connector natural: el Passeig Marítim, a més d’altres connectors com l’avinguda Constitució -en procés de transformació cap a una avinguda metropolitana- i l’Autovia C-31, per a la qual el Pla Director Urbanístic Metropolità preveu una futura pacificació convertint-la en un passeig urbà. A més, hi ha altres connectors que ja funcionen de forma natural enllaçant espais verds, com el que ressegueix el traçat de la Corredera i els camins rurals que transcorren pel Parc natural del Garraf.
Quin és el model de futur de les ciutats de l'AMB?
Segons el pla Director Urbanístic Metropolità de Barcelona, per afrontar els reptes que comporta la situació actual del territori, a nivell ambiental de millora de la qualitat de vida de la ciutadania, la planificació urbanística es centra en 4 principis:
- Actuacions de compacitat i regeneració urbana
- Estructuració de les ciutats mitjançant la creació de varis centres, articulats per eixos verds i avingudes metropolitanes
- Ordenació dels assentaments urbans per garantir equilibri, cohesió, habitabilitat i competitivitat
- Provisió de les grans infraestructures necessàries per facilitar el metabolisme urbà (a nivell viari, ferroviari, portuari, aeroportuari i de serveis tècnics).
Dit en altres paraules, es limita l’expansió de les ciutats, promovent la regeneració de l’espai ja ocupat. Les ciutats han de dotar-se de varis nuclis o “centres”, de manera que els serveis bàsics es puguin acostar a la ciutadania, evitant els desplaçaments innecessaris i per tal d’afavorir la qualitat de vida de les persones i la cohesió social. S’ha de fomentar el transport públic, així com la creació de xarxes d’infraestructures molt ben connectades que permetin un fàcil traspàs entre diferents modalitats de transport.
D’altra banda, cal garantir l’accés a l’habitatge i donar compliment a l’Objectiu de Solidaritat Urbana, que estableix que l’any 2037, el 15% del parc d’habitatges del municipi sigui destinat a polítiques socials. A Castelldefels hi hauria d’haver 3.412 habitatges, 1.424 dels quals en els propers 6 anys. Actualment a Castelldefels hi ha 1.012 habitatges destinats a polítiques socials, dels quals a curt termini gran part perdran la seva qualificació protegida.
Presentació en PDF exposada a les trobades sectorials de gener i febrer de 2023
Podeu consultar el Model Espais Lliures Urbans de Castelldefels dut a terme per la AMB
Acces al document complert: Model Espais Lliures urbans de Castelldefels, AMB 2018
Podeu consultar el Pla Director Urbanístic Metropolità - PDU - dut a terme per la AMB
Compartir